Wzrost popularności wyszukiwania głosowego to nowe wyzwania i możliwości dla wszystkich, którzy chcą być widoczni w sieci. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób wpływa to na optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Wyszukiwanie Głosowe – Siri
Nie dziwi, że wyszukiwanie głosowe zostało w dużej mierze ułatwione przez dominację urządzeń mobilnych. Prawie każdy smartfon posiada technologię zdolną do “słyszenia” i interpretowania wypowiedzianych słów. Postęp technologiczny w tej dziedzinie idzie w parze z rosnącą potrzebą dostępu do informacji za pomocą naszych telefonów w sytuacjach, gdy pisanie nie jest wygodne. W miarę jak Google zwiększa znaczenie wyników wyszukiwania, które są dla użytkowników natychmiastowo przydatne, kontekst i treść zapytania stają się równie ważne, co sam temat.
Wyrażane wypowiedzi zawierają nieco bardziej złożone słowa kluczowe, takie jak: “Najszybszy sposób, aby się dostać do”, “Gdzie najlepiej kupić”, i podobne. W przeszłości Google skracał słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania, aby zapewnić najbardziej efektywne wyniki. Jednakże, jak to zazwyczaj bywa w życiu, bezwzględna efektywność może prowadzić do pewnych niedoskonałości.
Google jest w stanie lepiej rozróżniać, czy ktoś szuka informacji wyłącznie w celach edukacyjnych, czy też zależy mu na szybkiej akcji. Wyszukiwanie głosowe umożliwia dokładniejsze zrozumienie kontekstu i intencji użytkownika, dzięki czemu uzyskane wyniki są bardziej trafne.
Wyszukiwanie głosowe różni się od wyszukiwania tekstowego w tym, że nie przewiduje tradycyjnej strony wyników wyszukiwania (SERP). Odpowiedzi są udzielane ustnie, więc nie można przedstawić długiej listy wyników w sposób chronologiczny. Technicznie rzecz biorąc, taka opcja jest możliwa, ale nie oddaje w pełni płynnych interakcji, które kojarzymy z przyszłością cyfrowych asystentów osobistych.
Wyszukiwanie głosowe a Cyfrowi Asystenci Osobiści
Idea rozmawiania na głos z cyfrowym asystentem osobistym funkcjonuje w naszej kulturze od pewnego czasu. Najbardziej znanym, choć może i nieco złowrogim, przykładem był komputer HAL 9000 z książki i filmu “2001: Odyseja Kosmiczna”. Obecnie ta koncepcja weszła na szeroką skalę do głównego nurtu. Wiodące firmy technologiczne, takie jak Google, Amazon i Microsoft, poświęciły ogromne zasoby czasu na rozwijanie i promowanie tych narzędzi.
Te urządzenia staną się przestrzenią, w której wyszukiwanie głosowe będzie żyć i rozwijać się. W miarę jak stają się coraz bardziej inteligentne i zaawansowane technologicznie, nasze głosowe polecenia będą płynnie współgrać z działaniami wymagającymi użycia wyszukiwarek oraz tymi, które wymagają jedynie działań offline ze strony asystenta.
W przyszłości nasze cyfrowe asystenty osobiste nie tylko będą lepiej nas słuchać, ale także będą miały zdolności przewidywania. Innymi słowy, urządzenia, którym już teraz dyktujemy polecenia, wkrótce będą wiedziały z góry, jakie informacje od nich potrzebujemy. To może rewolucjonizować sposób, w jaki wykonujemy zadania, zarówno w domu, jak i w podróży.
Wyszukiwanie głosowe na komputerach stacjonarnych
Wzrost popularności wyszukiwania głosowego nie ogranicza się tylko do urządzeń mobilnych. Apple wprowadziło system operacyjny Sierra. Jednym z najbardziej wyróżniających się nowych rozwiązań w Sierra jest ulepszona funkcja Siri na komputerach stacjonarnych.
Optymalizacja dla wyszukiwania głosowego
Dla firm, które mają nadzieję na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarek, kluczowe będzie wykorzystanie słów kluczowych w taki sposób, aby pokazać, że ich treść zapewnia szybkie odpowiedzi i rozwiązania dla tych szybkich zapytań typowych dla mikro-momentów. Warto pamiętać, że bardziej precyzyjne są polecenia wyszukiwania głosowego, tym bardziej konkretnie użytkownik określa akcję związana z produktem. Dlatego ważne jest, aby organicznie włączyć odpowiednie czasowniki do treści i listy słów kluczowych, takie jak: “kup,” “sprzedaj,” “detal,” itp.
Podsumowanie
Funkcjonalność wyszukiwania głosowego będzie nadal zmieniać sposób, w jaki przeszukujemy sieć i integrujemy z naszymi urządzeniami. Aby firmy miały nadzieję na znalezienie się na końcu tych zapytań wyszukiwania, ważne jest dostosowanie strategii SEO do różnego kontekstu i konstrukcji zdań charakterystycznych dla tekstu mówionego.
Co do tego, które giganty technologiczne wyjdą zwycięsko z bitwy o dominację w dziedzinie wyszukiwania głosowego i cyfrowych asystentów osobistych, jest jeszcze zbyt wcześnie, aby to przewidzieć. Zarówno Google, jak i Amazon dysponują olbrzymimi zbiorami danych dotyczących wyszukiwań, które pomogą ukształtować strategie, a Apple ma swojego Siri, który wciąż jest cyfrowym asystentem z najbardziej rozpoznawalną marką.