SEO to proces, który wymaga czasu i cierpliwości. Każdy, kto kiedykolwiek miał styczność z SEO, wie, że nie zobaczy natychmiastowych rezultatów (to nic nowego). Wielu specjalistów SEO, którzy obsługują firmy i przedsiębiorców, często napotyka na podobny problem – przedsiębiorcy nie wiedzą dokładnie, jakie cele chcą osiągnąć. Choć ta kwestia nie powinna spoczywać wyłącznie na barkach właściciela firmy (przecież za ekspertyczną opinię specjalistów SEO płacimy), to powinna zostać rozwiązana przed przystąpieniem do pracy nad stroną internetową.
Bez jasno określonych celów trudno jest śledzić bieżące kampanie SEO. Oczywiście, można monitorować ruch na stronie, pozycje w wynikach wyszukiwania i inne metryki, ale na co konkretnie celujemy? Dzięki zdefiniowanym celom będziesz mógł dokładniej ocenić wyniki działań SEO na swojej stronie.
Cele nie muszą być rozbudowanymi planami biznesowymi liczącymi 15 stron. Cel może być czymś prostym, na przykład “zwiększenie sprzedaży produktów”. Może to być także wzrost ruchu na konkretnej podstronie Twojej witryny w celach brandingowych lub generowanie zapytań za pomocą formularzy na stronie. Jeśli jesteś właścicielem firmy i regularnie zaangażowany w rozwój i zmiany na stronie internetowej, prawdopodobnie już znasz swoje cele, więc ich komunikacja nie powinna być problemem.
Specjalista ds. optymalizacji dla wyszukiwarek jest wielokrotnie proszony o postawienie się w sytuacji właściciela firmy, i nie zawsze jest to zadanie łatwe (w zależności od rodzaju działalności), ale jest niezbędne, aby rozpocząć i utrzymać skuteczną kampanię SEO. Kiedy specjalista SEO współpracuje z zainteresowanym i dobrze zorientowanym przedsiębiorcą lub profesjonalistą marketingowym, proces i wyniki są znacznie bardziej satysfakcjonujące.
Zanim rozpoczniesz swoją kampanię SEO, zastanów się nad swoimi celami. Co chcesz, żeby Twoja strona zrobiła dla Ciebie? Jeśli już jesteś zaangażowany w kampanię SEO, czy masz wyznaczone cele? Jeśli nie, nigdy nie jest za późno, żeby je określić i monitorować ich realizację.
Dlaczego warto określić swoje cele SEO?
Przed przystąpieniem do działań związanych z optymalizacją dla wyszukiwarek, niezwykle istotne jest sprecyzowanie swoich celów. Dobrze zdefiniowane cele umożliwiają mierzenie efektywności kampanii i dostarczają jasnych wskaźników sukcesu. W zależności od rodzaju działalności, cele SEO mogą się różnić, ale ważne jest, aby były one spójne z długofalową strategią biznesową.
Proste i konkretne cele
Cele nie muszą być skomplikowane ani rozległe. Wręcz przeciwnie, proste i konkretne cele są łatwiejsze do monitorowania i osiągnięcia. Unikaj ogólników typu “zwiększenie popularności strony” czy “większa widoczność”. Zamiast tego postaw na coś takiego jak “zwiększenie liczby unikalnych odwiedzających o 20% w ciągu najbliższych 6 miesięcy”.
Współpraca z właścicielem firmy
Specjalista SEO powinien aktywnie współpracować z właścicielem firmy, aby lepiej zrozumieć jej potrzeby i cele. Dobrze przeprowadzony wywiad z przedsiębiorcą pozwoli na lepsze dopasowanie strategii SEO do charakterystyki działalności oraz oczekiwań klienta.
Śledzenie i dostosowywanie
Określenie celów to tylko początek. Ważne jest także regularne śledzenie wyników i dostosowywanie strategii w miarę potrzeb. SEO to proces ciągły, a środowisko internetowe jest dynamiczne, dlatego regularne analizy i modyfikacje są niezbędne.
Zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google wymaga strategicznego podejścia, a dobre zrozumienie celów SEO to pierwszy i kluczowy krok na tej drodze. Pamiętaj o sprecyzowaniu celów, regularnym śledzeniu wyników i współpracy z właścicielem firmy, aby skutecznie wypromować swoją stronę internetową. Powodzenia!