15 min czytania

Jak zacząć z Google Analytics? Konfiguracja konta


Dowiedz się, jak skonfigurować podstawowe konto Google Analytics! Odkryjesz, jak utworzyć konto, zablokować ruch za pomocą filtra IP i wiele więcej.

Czym jest Google Analytics?

Google Analytics to branżowa platforma analityczna, która śledzi i raportuje dane dotyczące Twojej witryny. Poprawne wykorzystanie Google Analytics pomoże Ci mierzyć ruch, zaangażowanie użytkowników, kampanie reklamowe i konwersje.

Dlaczego potrzebujesz Google Analytics?

Jeśli posiadasz stronę internetową i chcesz poprawić jej wydajność, to potrzebujesz Google Analytics. To darmowe oprogramowanie umożliwia zrozumienie Twojej witryny i wykorzystanie jej wydajności do rozwoju Twojego biznesu.

Jakie informacje dostarcza Google Analytics?

Google Analytics dostarcza wiele informacji na temat Twojej witryny i jej odwiedzających. Analityka może pomóc w odpowiedzi na wiele pytań, które pomogą poprawić wydajność Twojej witryny, takie jak:

  • Ile osób odwiedza moją witrynę?
  • Które strony mojej witryny są najpopularniejsze?
  • Gdzie znajdują się użytkownicy mojej witryny?
  • Jakiego rodzaju ruch przynosi największe zyski?
  • Jakie strony przekierowują ruch na moją witrynę?
  • Jak często odwiedzający wracają na moją witrynę?
  • Jakiego rodzaju urządzenia używają użytkownicy do dostępu do mojej witryny?


To tylko kilka podstawowych wskaźników, na które Google Analytics potrafi odpowiedzieć, ale gdy zagłębisz się w dane, okaże się, że potrafi znacznie więcej! Na razie skupmy się na tym, jak rozpocząć pracę z Google Analytics. Następnie dowiemy się, jak skonfigurować konto w Analytics.

Warto przeczytać również:  Kompleksowy Przewodnik po Narzędziu Screaming Frog

Konfiguracja konta Google Analytics

Aby rozpocząć pracę z Analytics, najpierw będziesz potrzebował konta Google. Po utworzeniu konta Google możesz odwiedzić stronę analytics.google.com, aby się zarejestrować. Kliknij przycisk “Zarejestruj się” i zostaniesz poproszony o podanie pewnych informacji dotyczących Twojej witryny. Ten przewodnik skupia się na konfiguracji Google Analytics dla witryny internetowej (nie aplikacji mobilnej).

Nazwa konta:

Wpisz nazwę swojej firmy lub nazwę firmy macierzystej. Jeśli prowadzisz wiele firm, utrzymanie zorganizowanej struktury konta ułatwi Ci podejmowanie decyzji marketingowych na podstawie danych.

Nazwa witryny:

Podaj nazwę swojej witryny (Przykład: Nazwa Firmy).

Adres URL witryny:

Podaj adres URL swojej witryny (np. www.przykladowyadresstrony.pl).

Kategoria branżowa:

Wybierz kategorię branżową, która najlepiej odzwierciedla Twój biznes. Umożliwi to dostosowane raportowanie.

Strefa czasowa raportowania:

Wybierz odpowiednią strefę czasową, aby uzyskać dokładne raportowanie na podstawie Twojej strefy czasowej.

Udostępnianie danych:

Zaznacz, które dane (jeśli jakiekolwiek) chcesz udostępnić Google.

Struktura konta

W ramach jednego konta Google możesz utworzyć:

  • 100 kont Google Analytics
  • 50 właściwości witryn dla każdego konta Analytics
  • 25 widoków dla każdej właściwości witryny

Tworzenie dodatkowych widoków

Domyślnie, Analytics utworzy widok “Wszystkie dane z witryny”, który służy jako widok “surowych” danych bez filtracji. Tworzenie dodatkowych widoków w Google Analytics pozwala na filtrowanie niepożądanego ruchu. W ramach podstawowej konfiguracji utworzymy dwa dodatkowe widoki: “Filtrowany” i “Piaskownica”.

Dodawanie widoku

Przejdź do: Administracja >> Kolumna Widoków >> Utwórz nowy widok >> Utwórz dwa nowe widoki o nazwach “Filtrowany” i “Piaskownica”.

Dodawanie filtru

W widoku “Filtrowany” wybierz opcję “Filtry”, a następnie kliknij “+ Dodaj filtr”. Wprowadź nazwę filtra, wybierz typ predefiniowanego filtra “Wyklucz” > “Ruch z adresów IP” > “równych”. Wprowadź swój adres IP. Jeśli nie jesteś pewien swojego adresu IP, możesz wyszukać w Google frazę “jaki jest mój adres IP”, aby go sprawdzić.

Warto przeczytać również:  Lokalizacja a pozycjonowanie - wpływ geolokalizacji na SEO

Po zakończeniu konfiguracji jesteśmy gotowi do implementacji Google Analytics na stronie internetowej.

Instalacja skryptu śledzenia GA

Przejdź do sekcji “ID śledzenia” w panelu administracyjnym.

Pobierz kod śledzenia

Ten kod musi być zainstalowany na każdej stronie Twojej witryny. Sposób instalacji będzie się różnił w zależności od rodzaju witryny, którą posiadasz (WordPress, Shopify, Squarespace). Przyjrzymy się tutaj instalacji na WordPressie.

Jeśli używasz wtyczki All in One SEO, instalacja Google Analytics na Twojej witrynie będzie banalnie prosta. Po zainstalowaniu wtyczki All In One SEO przejdź do sekcji Ustawienia Google i wprowadź swój unikalny kod UA. Jeśli Twoja strona używa FTP lub nie chcesz korzystać z wtyczki, możesz wprowadzić pełny kod JavaScript w sekcji <head> swojej strony.

Weryfikacja śledzenia

Po umieszczeniu kodu na swojej stronie, musisz sprawdzić, czy kod śledzi odwiedzających Twoją witrynę. Możesz to szybko sprawdzić, korzystając z funkcji śledzenia w czasie rzeczywistym w Google Analytics.

Przejdź do: Czas rzeczywisty >> Przegląd

Przejdź na kilka stron, aby upewnić się, że analityka śledzi Twoje ruchy. Innym przyjaznym narzędziem do sprawdzania kodów analitycznych na całej stronie jest gachecker.com. Ta witryna przeskanuje Twoją witrynę i powiadomi Cię o wszystkich stronach, na których brakuje kodu śledzenia analityki.

W standardowym koncie Analytics dane pojawiają się w raportach po około 24 godzinach. Sprawdź następnego dnia, czy Twoje dane zostały już uwzględnione we wszystkich trzech utworzonych widokach.

Podsumowanie

Google Analytics to potężne narzędzie analityczne, które umożliwia zbieranie i analizowanie danych na temat Twojej witryny. Poprawna konfiguracja konta, dodawanie widoków i śledzenie kodu analityki są kluczowe dla skutecznej analizy danych i optymalizacji witryny.

W tym artykule omówiliśmy podstawy konfiguracji konta Google Analytics, dodawanie widoków, instalację kodu śledzenia na stronie i weryfikację, czy analityka działa poprawnie. Teraz, kiedy posiadasz te podstawowe umiejętności, możesz wykorzystać potencjał Google Analytics do maksymalizacji wydajności i sukcesu Twojej witryny.

Warto przeczytać również:  Elementor - wtyczka do WordPressa - czym jest, czy warto tworzyć na nim strony? PORADNIK

Pamiętaj, że analiza danych to nie tylko jednorazowe zadanie. Regularne monitorowanie i interpretacja danych pomogą Ci stale doskonalić swoją witrynę i osiągać lepsze rezultaty. Wykorzystaj Google Analytics jako swój niezawodny przewodnik w świecie analityki internetowej i rozwijaj swój biznes na podstawie solidnych danych i wglądu w zachowanie użytkowników Twojej witryny.

Życzymy powodzenia i sukcesów w wykorzystywaniu Google Analytics do rozwoju Twojego biznesu!