SEO to skrót od Search Engine Optimization. Na najbardziej podstawowym poziomie SEO obejmuje przestrzeganie zestawu protokołów i najlepszych praktyk, aby Twoja witryna uzyskała lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania online. Chociaż istnieje wiele wyszukiwarek, my będziemy mówić tylko o Google.
To może wydawać się skomplikowane, ale nie martw się! Rozłożymy to na czynniki pierwsze.
Załóżmy, że jesteś właścicielem firmy zajmującej się detailingiem samochodowym. Kiedy klient zdecyduje się na detailing swojego samochodu, prawdopodobnie przejdzie od razu do Google i wyszuka coś w stylu “usługi detailingu samochodowego w [miasto]”.
Celem organicznego SEO jest upewnienie się, że za każdym razem, gdy ktoś wyszukuje takiego terminu (znanego jako słowo kluczowe), Twoja firma będzie jednym z pierwszych wyników, które się pojawią.
Google zazwyczaj wyświetla 10 wyników wyszukiwania na stronie, a im bliżej szczytu strony znajduje się Twoja firma, tym więcej uwagi, leadów i zadowolonych klientów możesz zdobyć.
Jak działa SEO?
Wszystkie wyniki wyszukiwania Google są oparte na algorytmie. Algorytm ten jest kawałkiem kodu komputerowego, który robi wszystko, co w jego mocy, aby dostarczyć użytkownikom odpowiednie, pomocne wyniki.
Chociaż Google utrzymuje dokładny algorytm w dobrze strzeżonej tajemnicy, wciąż można zorientować się, jak on działa. Istnieją dwie szerokie kategorie działań, które Google wykorzystuje do oceny witryny: działania on-page i działania off-page.
Działania on-page
Działania on-page to elementy Twojej witryny, na które możesz mieć bezpośredni wpływ. Obejmują one takie cechy, jak to, ile razy słowo kluczowe pojawia się na danej stronie, czy słowo kluczowe pojawia się w tytule strony oraz czy nagłówki są odpowiednio sformatowane.
Działania on-page mogą być również bardziej techniczne rzeczy, takie jak jak adresy URL są skonstruowane, czy masz żadnych zduplikowanych treści na swojej stronie i jak długo użytkownicy spędzają na przeglądaniu stron.
Działania off-page
Działania pozainternetowe to rzeczy, na które nie masz bezpośredniego wpływu poprzez swoją witrynę.
Najważniejszym przykładem działań off-page są linki przychodzące. Google śledzi, ile razy inne strony internetowe linkują do Twojej witryny, a te linki pomagają poprawić pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google.
Jednakże, nie wszystkie linki są tak samo pomocne. Przykładowo, link z rządowej strony internetowej jest zazwyczaj znacznie bardziej pomocny dla Twojej witryny niż link z osobistego bloga o niskim natężeniu ruchu lub, co gorsza, link z witryny spamowej.
Każde działanie ma inną wagę w algorytmie wyszukiwania Google, ale ważne jest, aby objąć wszystkie bazy podczas optymalizacji witryny. Ważne jest również, aby wiedzieć, że z tymi działaniami można przesadzić.
Na przykład, korzystne jest naturalne używanie słów kluczowych w treści. Jednak pisanie ich wielokrotnie w każdym zdaniu (praktyka znana jako “keyword stuffing”) może sprawić, że Twoja strona będzie miała gorszą pozycję w rankingu niż wcześniej.
Niezależnie od tego, czy korzystasz z on page SEO czy off page SEO, minie kilka miesięcy, zanim podjęte działania przyniosą oczekiwane rezultaty. To nie jest strategia typu “ustaw i zapomnij”!
Dlaczego powinieneś dbać o pozycjonowanie swojej strony?
Aby zrozumieć, dlaczego SEO jest tak cenne, musisz zrozumieć samą wielkość zasięgu Google.
Google przetwarza obecnie ponad 40 000 wyszukiwań na sekundę. Przekłada się to na 3,5 miliarda wyszukiwań dziennie lub 1,2 biliona wyszukiwań rocznie. Jest to ogromny rynek, na który można wejść po prostu optymalizując swoją witrynę za pomocą najlepszych praktyk marketingowych SEO.
Powinieneś również wiedzieć, dlaczego tak ważne jest, aby znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania.
Trzy czwarte użytkowników pozostaje na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, więc znalezienie się tam może znacznie zwiększyć ruch na Twojej stronie.
Inteligentna strategia SEO pozwala uzyskać więcej wysokiej jakości leadów, ponieważ można wybrać słowa kluczowe, na które chce się zająć miejsce w rankingu. Wracając do naszego biznesu car-detailingu jako przykładu, ranking dla terminu “auto detailing w [miasto]” spowoduje odwiedzenie Twojej strony przez lokalnych zainteresowanych, gotowych do skorzystania z oferty. Mówiąc prościej, SEO może zaowocować dużą ilością i wysoką konwersją leadów!
Przejście od tradycyjnego marketingu do SEO
Wiemy, że to dużo informacji, a my naprawdę tylko zarysowaliśmy powierzchnię tego, czym jest SEO. Aby to ułatwić, poniżej znajduje się krótka lista rzeczy do zrobienia, które możesz zrobić po raz pierwszy pracując nad SEO:
Sporządź listę słów kluczowych, na które chciałbyś się ukierunkować. Zasadą jest, że im bardziej szczegółowe słowo kluczowe, tym łatwiej można uplasować się w rankingu dla niego (“bezglutenowy przepis na ciasto marchewkowe” będzie miał znacznie mniejszą konkurencję niż “jedzenie” w wynikach wyszukiwania).
Pamiętaj o tej liście podczas tworzenia treści na swoją stronę internetową. Jeśli piszesz stronę o bezglutenowym aksamitnym marchewkowym cieście, pamiętaj, aby zawrzeć to słowo kluczowe w tytule i kilka razy w całym artykule (ale nie przesadzaj!).
Zacznij myśleć o innych istotnych stronach internetowych, które mają podobną tematykę. Zrób listę potencjalnych stron i zbierz dane kontaktowe. Kiedy opublikujesz swój kolejny wpis, możesz dotrzeć do stron z Twojej listy. Jeśli spodoba im się Twoja treść, być może umieszczą oni link zwrotny do Twojej strony!
Przenieś swoje SEO na wyższy poziom
Chociaż SEO może wydawać się zagmatwane i odmienne od tradycyjnego marketingu, jest absolutnie kluczowe dla dobrze prosperującego biznesu w dzisiejszym świecie. Wyszukiwanie online jest największym rynkiem na świecie, a skupienie się na wysiłkach SEO gwarantuje, że nie przegapisz żadnej szansy.