Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) składa się z wielu elementów, a jednym z najważniejszych są czynniki off-page. SEO pozainternetowe obejmuje czynniki SEO niezbędne do uzyskania dobrej pozycji w wyszukiwarkach, takie jak backlinki i stanowią one ogromną część każdej cyfrowej strategii marketingowej.
Jednak dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z marketingiem internetowym, “SEO pozainternetowe” może nie mieć żadnego sensu.
Czym jest SEO Off-Page (poza stroną)?
Off-page SEO, znane również jako off-site SEO, opisuje techniki optymalizacji, które mogą poprawić Twoją pozycję na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Działania off-page odbywają się jednak poza Twoją witryną i obejmują pozyskiwanie linków z innych stron internetowych, udostępnianie w mediach społecznościowych i wzmianki w sieci.
Off-page SEO a on-page SEO
Off-page SEO jest wtedy, gdy Twoja strona jest wspomniana w innych miejscach w sieci, a on-page SEO jest optymalizacją Twojej strony.
Off-page SEO to działania (np. poprzez marketing w mediach społecznościowych lub influencer marketing) mające na celu generowanie linków i ocen, dzięki którym Twoja witryna zyskuje na wiarygodności i randze. SEO pozainternetowe jest poza kontrolą użytkownika.
On-page SEO to optymalizacja elementów na Twojej stronie (np. optymalizacja słów kluczowych i linkowanie wewnętrzne), abyś mógł zająć wyższą pozycję na słowa kluczowe, na które celujesz. Pozycjonowanie on-page SEO jest pod kontrolą użytkownika.
Najbardziej znaczącą różnicą między on-page i off-page jest to, że Google używa on-page SEO do mierzenia relewantności strony, a off-page SEO do mierzenia wiarygodności strony.
Upewnij się, że wdrażasz obie strategie. Twoje on-page SEO jest tym, co sprawia, że Twoja strategia off-page SEO jest skuteczna.
Dlaczego off-page SEO ma znaczenie?
Off-page SEO jest niezwykle cenne, ponieważ mówi wyszukiwarkom, że Twoja strona jest ważna dla innych w sieci. Każdy link, który otrzymujesz działa jak potwierdzenie z innego źródła, że Twoja strona jest wysokiej jakości.
Na przykład, jeśli przyjrzymy się dwóm stronom ślubnym o podobnej zawartości, która z nich będzie wyżej w rankingu?
Jeśli strony używają podobnych strategii on-page SEO, sygnały off-page SEO mogą pomóc w określeniu, która strona zajmie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Wyszukiwarki takie jak Google mierzą czynniki off-page SEO, takie jak liczba i jakość backlinków do stron internetowych.
Jeśli jedna ze stron ślubnych posiada więcej backlinków z renomowanych źródeł, podczas gdy druga strona otrzymała zero wzmianek online, strona z większą ilością backlinków (i lepszą reputacją online) prawdopodobnie zajmie wyższą pozycję w rankingu.
Korzystając z licznych czynników SEO poza stroną i na stronie, wyszukiwarki określają, jak wartościowe są strony dla zapytań wyszukiwarek i odpowiednio zwracają odpowiednie wyniki.
Tylko pamiętaj – strona bez optymalizacji off-site jest jak wesele bez zaproszeń. Stanie się niewidzialna.
3 rodzaje linków off-page SEO
Linki są kluczowym elementem off-page SEO. Przed rozpoczęciem budowania lub zdobywania backlinków, istotne jest zrozumienie różnych typów linków, jak również czynników, które wpływają na kapitał własny linku do Twojej strony.
Trzy rodzaje linków obejmują:
Linki naturalne
Naturalny link dociera do strony w sposób naturalny.
Nie podejmujesz żadnych działań, ani nie prowadzisz żadnej akcji zewnętrznej, aby zdobyć ten link. Osoba pisząca daną treść zdecydowała się umieścić link do Twojej treści, czy to dlatego, że śledzi Twoją markę, czy też odkryła Twoją treść poprzez wyszukiwanie.
Tak czy inaczej, uznała ona Twoją treść za wartościową i wartą wyróżnienia.
Linki zbudowane
Link zbudowany przychodzi na Twoją stronę z zewnątrz.
Aby zdobyć ten link, musiałeś dotrzeć do webmasterów, wydawców, czy dziennikarzy. Być może nawet promowałeś treść za pomocą kampanii reklamowej, zapewniając jej ekspozycję, która pomogła ludziom odkryć tę treść.
Nawet jeśli zbudowałeś ten link, to i tak stworzyłeś wartościową treść dla użytkowników.
Utworzone linki
Stworzony link przychodzi na Twoją stronę z samodzielnych wpisów w katalogach, na forach lub z informacji prasowych.
Link powstaje celowo i bez przeprowadzania jakiegokolwiek outreachingu. Ta taktyka SEO off-page budowania linków ma tendencję do rejestrowania się jako praktyka black-hat SEO, ponieważ wyszukiwarki patrzą z góry na ten rodzaj taktyki budowania linków.
6 czynników, które wpływają na wartość linków dla off-page SEO
Należy również pomyśleć o wartości i autorytecie przekazywanym przez link.
Możesz pozyskać dziesiątki mało wartościowych linków ze spamerskich lub niegodnych zaufania stron, ale nie pomogą one Twojej firmie w osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak ważne jest, aby skupić swoje wysiłki w zakresie budowania linków off-page SEO na zaufanych witrynach o doskonałej wartości.
Sześć czynników, które wpływają na autorytet przekazywany przez link to:
-Słowo kluczowe używane do linkowania do Twojej witryny
-Aktualność lub wiek linku do Twojej witryny
-Liczba linków na stronie linkującej
-Związek pomiędzy tematyką strony linkującej, a Twoją
-Wiarygodność strony linkującej
-Autorytet strony linkującej
Jeśli używasz narzędzi takich jak Ahrefs, SEMrush i innych, możesz ocenić potencjalną wartość linków na stronie.
Jak zrobić Off-Page SEO dla Twojej kampanii SEO
Teraz, gdy już ustaliliśmy, jak ważne jest off-page SEO dla sukcesu witryny, możemy zagłębić się w szczegóły tego, jak poprawić off-page SEO.
1. Link building
Najpopularniejszą techniką off-page SEO jest backlinkowanie, które ma na celu generowanie naturalnych linków do Twojej strony.
Pozyskiwanie renomowanych witryn do linków zwrotnych do Twojej strony ma dwie główne korzyści: napędzanie ruchu na Twojej stronie i pomoc w określeniu Twojej pozycji w rankingu. Linki z renomowanych witryn są niezwykle korzystne dla Twojej strony internetowej.
Korzyści te występują, ponieważ linki są podstawowym sposobem poruszania się po Internecie. Linki poprawiają doświadczenie użytkowników. Z linków, użytkownicy mogą łatwo przejść do innych informacji, które uznają za istotne.
Linki są również najprostszym sposobem na zmierzenie ekspertyzy, autorytetu i zaufania witryny. To dlatego Google uwzględnia linki jako część czynników rankingowych wyszukiwania.
Ale jak przekonać innych do linkowania do Ciebie? Możesz wypróbować dowolną (lub wszystkie) z poniższych strategii optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek, aby zacząć.
-Dołącz do stowarzyszenia. Może to być stowarzyszenie branżowe lub lokalna Izba Handlowa. Upewnij się, że Twoja firma otrzyma link na stronie stowarzyszenia.
-Twórz wysokiej jakości treści. Tworzenie wysokiej jakości wpisów na blogu, infografik, filmów i innych to doskonały sposób na przyciągnięcie kliknięć i naturalnych linków do Twojej strony.
-Dotrzyj do nich. Dotarcie do dziennikarzy i blogerów jako potencjalnych źródeł dla ich tekstów, lub poproszenie ich o udostępnienie czegoś, co stworzyłeś, daje Ci przyszłe możliwości zdobywania linków do Twojej strony.
-Udostępniaj w mediach społecznościowych. Promowanie Twoich treści w mediach społecznościowych może pomóc im w zdobyciu popularności. Publikuj odpowiednie treści, takie jak infografiki, posty na blogu i inne, na kanałach mediów społecznościowych.
-Zoptymalizuj swoje posty pod kątem odkrywalności, np. używając hashtagów na Twitterze.
Niektóre linki mają większą wagę niż inne. Na przykład linki od influencerów z Twojej społeczności mają znacznie większy autorytet niż linki z witryn spamerskich.
Te wysokiej jakości linki powiedzą Google, że zasłużyłeś na uznanie – że Twoja strona zna się na rzeczy – i Google podniesie Twoją pozycję.
Aby upewnić się, że Twoja strategia off-page SEO działa zgodnie z oczekiwaniami, regularnie sprawdzaj swoje linki zwrotne. Można użyć narzędzi do analizy profili backlinków swoich oraz konkurentów. Niektóre z naszych ulubionych narzędzi do backlinków to:
-Ahrefs
-SEMrush
Podczas wdrażania strategii off-page SEO, nie tylko wiedz jak budować linki, ale zrozum dlaczego je budujesz. Budujesz je po to, aby mieć bardziej znaczącą obecność i dotrzeć do ludzi, którym Twoje usługi i produkty mogą pomóc.
Co ma wspólnego treść z off-page SEO?
Możesz mieć wszystkie najlepsze techniki off-page SEO na świecie, ale nie będą one nic znaczyć, jeśli nie będziesz mieć wysokiej jakości treści. Treść jest tym, co zatrzymuje użytkowników na stronie, a jeśli nie jest ona wartościowa dla odbiorców, nie będą oni pozostawać na stronie.
Z wystarczającą ilością linków, możesz generować dużo ruchu, ale ten ruch nigdy nie zamieni się w konwersje, jeśli nie ma nic wartego oglądania na Twojej stronie.
Jeśli będziemy kontynuować analogię z weselem, Twoja treść jest jedzeniem na weselu. To jest to, co trzyma Twoich gości do końca.
Tak więc, istotną częścią każdej strategii off-page SEO jest posiadanie dobrej treści, która pomoże złapać użytkowników, gdy wylądują na Twojej stronie.
2. Blogowanie
Blogowanie jest doskonałym sposobem na rozpoczęcie generowania treści linkujących dla Twojej marki.
Nie ma innego miejsca w sieci z ciągłym strumieniem treści o długiej formie niż blogi.
Na blogu Twoi odbiorcy mogą komentować i udostępniać Twoje treści, dzięki czemu łatwiej jest zostać zauważonym i zacząć generować naturalne linki i wzmianki o marce.
A dzięki ciągłym postom staniesz się kompetentnym liderem w swojej branży. Twoi odbiorcy będą szukać informacji o najnowszych aktualizacjach i trendach, a także poradników i artykułów informacyjnych.
3. Marketing w mediach społecznościowych
Podczas gdy linki w mediach społecznościowych nie mają wpływu na ranking, strony w mediach społecznościowych są nadal jednymi z najlepszych miejsc w sieci do generowania świadomości dla Twojej marki.
Jeśli marka nie jest łatwo dostępna również jej wiarygodność staje pod znakiem zapytania, gdy użytkownicy nie mają łatwego dostępu do informacji na jej temat.
Zamiast sprawiać wrażenie zdystansowanego podmiotu, pozwól swojej marce wyglądać jak przyjazny sklep na rogu ulicy.
Możesz to zrobić, pozostając aktywnym na portalach społecznościowych i zakładając bloga, który pozwoli Twoim odbiorcom poczuć klimat Twojej marki.
Ponadto, generuj treści, które są istotne i łatwe do odczytania, a także odpowiadaj pozytywnie i szczerze na komentarze zarówno na blogu, jak i na stronach mediów społecznościowych.
4. Influencer marketing
Jak off-page SEO może wpłynąć na opinie online?
Ze względu na nacisk na linki jako metodę osiągania off-page SEO, wiele osób ma tendencję do zakładania, że generowanie linków jest celem off-page SEO.
Prawdziwym celem off-page SEO jest jednak zwiększenie pozycji w rankingu, aby ludzie mogli Cię znaleźć, skontaktować się z Tobą i dokonać zakupu. Off-page SEO stworzy pozytywne zaangażowanie w Twoją markę, czy to poprzez linki, recenzje, media społecznościowe, czy wzmianki o marce.
Dotrzyj do influencerów. Mając kogoś znanego, kto poprze Twoją markę, będziesz w stanie zwiększyć zaufanie odbiorców.
5. Artykuły sponsorowane
Pisanie dla zewnętrznych publikacji to świetny sposób, aby pokazać, że jesteś autorytetem w swojej branży, a jednocześnie promować usługi własnej firmy. Ten rodzaj rozgłosu daje ogromny potencjał przyciągania klientów, którzy mogliby o Tobie nie usłyszeć.